Czy każdy rower można przerobić na elektryczny?
Rower elektryczny jest coraz popularniejszym środkiem transportu. Zapewnia szybki, efektywny, bezpieczny i ekologiczny dojazd do pracy czy szkoły. Niestety, nowy e-bike w sklepie jest jeszcze bardzo drogi. Rozwiązaniem na pozyskanie takiego pojazdu może być przerobienie roweru na elektryka. Jak tanio przerobić rower na elektryczny środek transportu? Dlaczego to dobry pomysł?
Czym jest konwersja roweru na elektryczny? To instalacja specjalnego mechanizmu (z jednostką napędową, baterią czy układem napędowym) i dodatkowe wzmocnienie konstrukcji roweru przy pomocy dedykowanego zestawu. Przerobienie roweru na elektryczny daje niezwykle szerokie możliwości. Pamiętaj, że praktycznie każdy jednoślad tradycyjny możesz zmienić w zasilany prądem środek transportu.
Dlaczego w ogóle warto przerobić rower na e-bike’a?
Przede wszystkim przerobienie roweru na elektryka to ogromna oszczędność pieniędzy. Koszt takiej konwersji jest o wiele mniejszy (nawet uwzględniając zakup tradycyjnego jednośladu) niż inwestowanie w nowego e-bike. Poza tym daje to szerokie możliwości pod względem wyboru roweru. Nie ważne czy masz MTB, jednoślad miejski czy trekkingowy – przerobienie roweru na elektryczny jest możliwe.
Jednak konwersja roweru na elektryczny ma też inne zalety. Przede wszystkim e-bike to oszczędny środek transportu. Jest dużo tańszy niż samochód i pozwala w szybki sposób dotrzeć do określonego punktu docelowego. Ze względu na brak emitowania spalin, rowery elektryczne to pojazdy bardzo ekologiczne. Jeżeli dbasz o środowisko, to jazda takim środkiem transportu jest właśnie dla Ciebie.
Poza tym przerobienie roweru na elektryczny bardzo zwiększa możliwości standardowego jednośladu, wspierając jazdę po wzgórzach czy na dłuższych trasach. Innymi słowy – e-bike to zdecydowanie pojazd dla każdego.
Jak dobrać zestaw do konwersji roweru?
Jak już wspomnieliśmy, do przemiany jednośladu w e-bike konieczny jest zestaw do konwersji roweru. Z czego składa się taki pakiet?
- Silnik elektryczny – odpowiada za generowanie mocy napędowej. Dobierając odpowiednią jednostkę, wpływasz m.in. na przyspieszenie roweru elektrycznego, jego prędkość maksymalną, ale też przejechany dystans.
- Obręcze na koła – standardowe obręcze mogą nie poradzić sobie z utrzymaniem ciężaru roweru elektrycznego. Dedykowane elementy są wzmocnione, stabilne i precyzyjnie scentrowane. Gwarantują bezpieczną jazdę w różnych warunkach, pod sporym obciążeniem i z większą prędkością. Do kół w zestawie powinny być także mocne szprychy.
- Zaplecione koło – element napędowy, przygotowany do podłączenia jednostki napędowej i baterii. Zaplecione koło jest gotowe do jazdy. Ma już wbudowany silnik, którego nie musisz samodzielnie montować.
- Sterowniki i wyświetlacze – części te odpowiadają za odpowiedni dobór mocy, utrzymanie określonej prędkości i bezpieczne ładowanie.
- Manetki – przy ich pomocy kierowca roweru może określać pożądaną prędkość.
- Blokady obrotu osi – zabezpieczają przed przypadkowym przekręceniem silnika na osi.
- Baterie – dzięki nim silnik pobiera energię do jazdy.
Odpowiedni zestaw powinien mieć wszystkie powyżej zaprezentowane elementy. Szukając elementów dla siebie zwróć uwagę na przeznaczenie (czy pakiet adresowany jest np. do fanów jazdy po górach, czy rowerów miejskich), moc silnika, pojemność baterii i jakość poszczególnych części. Teraz czas na sprawdzenie, jak przerobić rower na elektryczny!
Na czym polega przerobienie roweru na elektryka?
Jak przerobić rower na elektryczny? Po skompletowaniu wymaganych elementów możesz zabrać się do pracy. Przed przystąpieniem do montażu dokładnie umyj i odtłuść konstrukcję roweru. W ten sposób ostateczny efekt będzie dużo lepszy, stabilniejszy i bardziej schludny.
Na początku zamontuj wyświetlacze i manetki, zgodnie z instrukcją producenta. Prowadząc przewody możesz przejść do sensorów, czujników i sterowników. Uwzględnij przy tym miejsce montażu silnika i baterii. Niektóre zestawy mają jednostki dedykowane na przód, a inne na tył roweru. Zmień też obręcze na wzmocnione.
Po zainstalowaniu powyższych możesz przejść do głównego etapu procesu, jakim jest przerobienie roweru na elektryka. Czas na montaż silnika. Przy pomocy dedykowanych śrub zainstaluj koło zaplatane z silnikiem, upewniając się, że po obu stronach ramy są wzmocnione podkładki. Poprowadź przewody do sterownika i baterii. Po wszystkim możesz przeprowadzić test pracy poszczególnych elementów i jazdę próbną.
Jeżeli wykonasz wszystkie kroki, a test wypadnie pozytywnie, możesz uznać, że przerobienie roweru na elektryczny wypadło pozytywnie.
Jak przerobić rower na elektryczny? O tym pamiętaj!
Są zasady, o których trzeba pamiętać przygotowując się do tego jak przerobić rower na elektryczny. Przede wszystkim przygotuj się do pracy. Zrób miejsce w garażu, skompletuj klucze i śrubokręty. Niekiedy przydaje się też smar typu WD-40, podkładki i młotek gumowy do wybijania elementów konstrukcyjnych. Wszystkie narzędzia powinieneś mieć pod ręką!
Czy można obniżyć koszt konwersji? Jak tanio przerobić rower na elektryczny? Przede wszystkim dobierz zestaw konwersji do swoich potrzeb. Napęd elektryczny do roweru nie powinien być zbyt mocny, jeżeli chcesz np. tylko dojeżdżać do pracy. Nie potrzebujesz wtedy silnika generującego moc na poziomie 3000W. Dobieraj też elementy niedrogie, ale trwałe – w ten sposób zaoszczędzisz na ich późniejszej naprawie czy wymianach.
Pamiętaj, że jeżeli nie jesteś pewny swoich umiejętności – przeróbkę roweru na e-bike zawsze możesz powierzyć specjalistom, którzy w efektywny sposób potrafią zamontować wszystkie części i dobrze spasują je oraz przygotują rower do jazdy. Szerokiej drogi!