Swój własny e-bike - czyli jak wygląda konwersja roweru na elektryczny?
Rowery elektryczne wraz z każdym nowym sezonem cieszą się większą popularnością użytkowników. Ich zaletą jest możliwość pokonywania dłuższych dystansów i nierówności terenowych przy mniejszym zmęczeniu mięśni. Pomimo ogromnych zalet koszt takich pojazdów jest znaczny i nie każdy może sobie na niego pozwolić. Co innego silnik elektryczny do roweru, który można zamontować do klasycznego jednośladu. Podoba Ci się ten pomysł? Zatem dowiedz się, jak przerobić swojego górala na e-bike.
Co powinieneś wiedzieć o konwersji roweru?
Konwersja roweru na elektryczny to proces, który polega na zamontowaniu mechanizmów napędu elektrycznego co roweru tradycyjnego. Wbrew pozorom nie jest on tak bardzo skomplikowany, jeśli dysponujesz umiejętnościami technicznymi potrzebnymi w takich zadaniach, wolnym miejscem i oczywiście odpowiednimi akcesoriami. Potrzebna jest także wiedza, jak stworzyć elektryczny rower, a kilka wskazówek na ten temat chcemy zaprezentować w poradniku.
Zacznijmy od rozwiania wątpliwości dotyczących możliwości montażu silnika elektrycznego do roweru. W zasadzie nie ma żadnych ograniczeń co to rodzaju klasycznego jednośladu, który można przerobić na e-bike. Wszystko zależy od tego, jakim sprzętem dysponujesz i w jakim terenie najczęściej będziesz się poruszał. Jeśli lubisz jazdę po bezdrożach czy pokonywanie górskich przełęczy, możesz zamontować napęd do roweru górskiego. Z kolei miejski rower z napędem elektrycznym, czy retro kolarka także mogą zapewnić wygodną jazdę. Pojazd powinien być jednak w dobrym stanie technicznym, żeby montaż napędu stał się inwestycją.
Musisz wiedzieć, że rower z napędem elektrycznym może wspomagać jazdę w trudnym terenie lub przy męczących trasach, jednak nie zawsze będzie w stanie zastąpić siłę mięśni. W świetle przepisów drogowych e-bike może korzystać ze wspomagania przy prędkości do 25 km/h. Jeśli będziesz chciał uprawiać kolarstwo szosowe lub rozpędzać się do dużych prędkości, napęd elektryczny nie będzie tu pomocny.
Jak wygląda konwersja roweru na elektryczny?
Sam proces konwersji roweru na elektryczny polega na montażu silnika na dotychczasowej konstrukcji roweru. Najczęściej na cały zestaw do konwersji roweru składa się kilka elementów mechanicznych i przewodów. Istnieje wiele firm zajmujących się profesjonalnymi przeróbkami tradycyjnych rowerów na e-bike, jednak samodzielna przeróbka także jest możliwa. Będziesz potrzebował jednak odpowiednich części napędu i magazynowania energii dobranych dokładnie do Twoich potrzeb.
Konwersja roweru na elektryczny nie będzie wymagała wielkich zmian w Twoim ulubionym pojeździe. Bardzo często modernizacja jest prawie niezauważalna, ponieważ rozmiary silników i akumulatorów stosowanych w takich napędach są niewielkie. W niektórych przypadkach będzie potrzebna wymiana kół lub zmiana organizacji powierzchni bagażowej w pojeździe. Takie korekty są jednak niewielkie, a dodatkowy ciężar wynikający z zamontowanych akcesoriów to zaledwie kilka kilogramów i będzie on nieodczuwalny w czasie jazdy.
Zestaw do konwersji roweru - jakie elementy będą potrzebne?
Masz w domu jednoślad w dobrym stanie technicznym, który można przerobić na e-bike? W takim razie wyrzuć z obserwowanych aukcji nowe rowery elektryczne i zacznij wybierać akcesoria potrzebne do przeróbki. Musisz pamiętać o takich elementach jak:
- silnik - serce całego układu;
- akumulator - miejsce gromadzenia paliwa, czyli energii elektrycznej;
- manetka gazu - przecież to Ty decydujesz, kiedy potrzebujesz pomocy;
- panel sterujący - element potrzebny do kontroli prędkości, poziomu naładowania baterii i innych parametrów;
- przewody elektryczne;
- sterowniki;
- klamki hamulcowe;
- czujnik prędkości.
Dobierając poszczególne akcesoria, musisz pamiętać o zgodności ich parametrów, takich jak napięcie, czy sposób połączenia. Jeśli nie masz ochoty na samodzielne kombinowanie, zamów gotowy zestaw do konwersji roweru. W nim znajdziesz wszystkie elementy potrzebne do pracy, a ich parametry będą zintegrowane. Musisz jedynie zdecydować się na konkretny typ napędu, ponieważ nieco inaczej są dobrane parametry w zestawach miejskich, niż górskich.
Konwersja roweru na elektryczny - gdzie zamontować silnik?
Zanim jeszcze zamówisz odpowiednie akcesoria lub cały zestaw, musisz podjąć jedną z najważniejszych decyzji. Chodzi o silnik elektryczny do roweru i jego lokalizację. Ten element zajmuje najwięcej miejsca, a od jego lokalizacji zależy też sposób, w jaki będziesz odczuwał wspomaganie. Zatem z uwagi na lokalizację jednostki napędowej, można wymienić następujące typy konwersji roweru na elektryczny:
- konwersja z zastosowaniem silnika centralnego - w tym wariancie silnik umieszczony jest na ramie w pobliżu przedniej zębatki, a napęd z niego przenoszony jest na tylne koło za pośrednictwem łańcucha. Sama konstrukcja silnika wraz z akumulatorem są widoczne, jednak nie przeszkadzają w jeździe. Z kolei odczucia towarzyszące temu wspomaganiu są najbliższe naturalnym, ponieważ rower sprawia wrażenie, jakby był dobrze naoliwiony i cały czas jechał z górki;
- napęd w tylnym kole - to drugi z najpopularniejszych sposobów na przeróbkę roweru na elektryczny. W tym wypadku silnik mocowany jest w obrębie piasty tylnego koła, a napęd przenoszony bezpośrednio na koło z pominięciem łańcucha. W tym wypadku może być konieczna wymiana całego tylnego koła, a z pewnością samych szprych. Wybierając ten wariant, po włączeniu wspomagania będziesz czuł, jakby powiew wiatru pchał Cię do przodu;
- napęd w przednim kole - tu sytuacja jest analogiczna do wcześniejszej, jednak napęd znajdzie się z przodu. Prace będą przebiegały podobnie, jednak odczucia w czasie jazdy będą najmniej naturalne i porównywalne do holowania czy jazdy samochodem z… przednim napędem. W tym wypadku zadbaj o to, żeby akumulator znalazł się w tylnej części roweru, a najlepiej na bagażniku, gdzie będzie stanowił przeciwwagę dla silnika.
Jaka bateria do przeróbki roweru na e-bike?
Drugim ważnym elementem niezbędnym przy konwersji roweru na elektryczny, jest akumulator. Tutaj decyzję musisz podjąć w odniesieniu do dwóch cech. Pierwszą z nich jest pojemność, podawana w watogodzinach lub przeliczona na amperogodziny. Od pojemności akumulatora zależy, jak daleko zajedziesz bez konieczności ładowania. Z reguły e-bike wyposażone są w nowoczesne pojemne baterie litowo-jonowe, a na najmocniejszej baterii oferowanej w sklepie Nexun możesz pokonać nawet do 100 kilometrów bez konieczności ładowania.
Drugim parametrem dotyczącym baterii do elektrycznego roweru jest jej lokalizacja. Tutaj masz do wyboru baterie umieszczone na bagażniku lub w miejscu na bidon. Każdy wariant zabiera Ci miejsce potrzebne na przechowywanie podręcznych akcesoriów, jednak w tym przypadku musisz kierować się komfortem jazdy. Bateria umieszczona na bagażniku może wymagać przeciwwagi, czyli silnika umieszczonego w przednim kole. Choć nie jest to obowiązek, w takim układzie ciężar rozkłada się mniej więcej po równo. Z kolei montując baterię w okolicach kosza na bidon, możesz silnik zamontować w dowolnym miejscu. Poza tym montaż baterii bidonowej nie wyklucza mocowania koszyka na butelkę z napojem do ramy w innym miejscu.
Dodatkowe akcesoria potrzebne przy tworzeniu elektrycznego roweru
Lokalizacja napędu i podłączenie akumulatora to już krok milowy w pracach nad konwersją roweru na elektryczny. Pozostaje jeszcze połączyć ze sobą te elementy, zintegrować je z rowerem i ustawić w taki sposób, żeby wszystko pracowało bezpiecznie. Zacznijmy od elementów sterowania, czyli odpowiedzialnych za przepływ energii. Najważniejsza jest manetka, za pomocą której będziesz sterował napędem. Impuls jest przekazywany do sterowników, które dysponują energią i przekazują ją do silnika.
Ważnym elementem zapewniającym bezpieczeństwo w czasie jazdy elektrycznym rowerem są klamki hamulcowe. To akcesoria odpowiedzialne za odcinanie przepływu energii w momencie hamowania. Po naciśnięciu manetki hamulca urządzenie rozłącza silnik i umożliwia szybsze wyhamowanie jednośladu. Każdy zestaw do konwersji roweru jest też wyposażony w wyświetlacz, który możesz umieścić na kierownicy w zasięgu wzroku. Z jego pomocą skontrolujesz takie parametry jak czas, prędkość, czy pozostałą pojemność baterii.
Wszystkie wymienione elementy zestawu do konwersji roweru musisz połączyć ze sobą za pomocą przewodów elektrycznych. I w tym miejscu też pozwól udzielić sobie kilku uwag. Przewody muszą być poprowadzone w taki sposób, żeby nie zakłócały normalnej jazdy rowerem, a zatem muszą ściśle przylegać do ramy albo być prowadzone wewnątrz konstrukcji roweru. Dodatkowo musisz zabezpieczyć je przed czynnikami atmosferycznymi, a zatem promieniami UV, wysoką temperaturą i oczywiście wilgocią. Dobrym rozwiązaniem będzie zatem prowadzenie ich w peszlach lub innych zabezpieczeniach.
Ile kosztuje konwersja roweru na elektryczny?
Pora przejść do zasadniczej kwestii, czyli kosztów całej zabawy. Ile kosztuje konwersja roweru na elektryczny i czy jest opłacalna? Żeby łatwo wyjaśnić tę kwestię, warto zwrócić uwagę na koszty nowych rowerów elektrycznych. Cena maszyn o przyzwoitej jakości zawiera się w granicach od 5000 do 8000 złotych i dalej w górę. Tylko Ty już masz rower i nie jest Ci potrzebny nowy, a jedynie jego elektroniczna wersja. Lepiej zatem kupić zestaw do konwersji roweru, którego koszt zależy przede wszystkim od mocy silnika i pojemności akumulatora. Musisz jednak liczyć się z wydatkiem na poziomie od 1000 do 2000 złotych.
Oczywiście to nie wszystkie koszty, ponieważ do tego dochodzi robocizna, czyli Twój czas poświęcony na przeróbkę. Dodatkowo musisz znaleźć odpowiednie miejsce do pracy, zakupić narzędzia czy liczyć się z drobnymi modernizacjami swojego jednośladu. Jeśli jednak masz do tego smykałkę i podejdziesz sumiennie do pracy, niebawem Twój stary rower zamieni stanie się bezpiecznym pojazdem typu e-bike.