Darmowa dostawa od 70,00 zł

Rower elektryczny i woda. Jak może się skończyć takie połączenie?

2023-09-22
Rower elektryczny i woda. Jak może się skończyć takie połączenie?

Chcesz kupić rower, elektryczny, ale masz wątpliwości, związane z jego kontaktem z wodą? Nic dziwnego! Wiele osób, które nie miały do tej pory styczności z takim sprzętem, nie wie, jak się z nim obchodzić. W tym artykule odpowiemy na najczęściej pojawiające się pytania, takie jak: czy można jeździć rowerem elektrycznym w deszczu? Co zrobić, kiedy do akumulatora dostanie się woda? Czy jazda w deszczu jest niebezpieczna? Jak myć swój rower, aby go nie zepsuć? Przeczytaj koniecznie!

Rower elektryczny i woda faktycznie wydają się nie najlepszym połączeniem. Mimo to nic nie stoi na przeszkodzie, aby używać go w deszczu czy nawet śniegu! To, co jest jednak istotne, to doskonałe przygotowanie sprzętu, do takiego rodzaju użytkowania, ponieważ to właśnie woda odpowiada za większość awarii w „elektrykach”.

NIESZCZELNOŚĆ AKUMULATORA

Najczęściej w awarii akumulatora dopatrujemy się słabych ogniw lub nieregularnym ładowaniu baterii. Tymczasem jednym z groźniejszych powodów usterek, może być dostanie się wody do ogniw oraz do modułu zarządzającego baterią (BMS). Jak więc przygotować się do jazdy, aby mieć pewność, że sprzęt jest w pełni sprawny?

  • Obudowa baterii – zawsze sprawdzaj, czy obudowa, w której znajduje się bateria, nie uległa mechanicznemu uszkodzeniu. Jeśli zauważysz pękniecie lub jakiś otwór w obudowie, należy uszczelnić takie miejsce, aby wilgoć nie mogła dostać się do środka. Jeżeli nie jest to możliwe, należy wymienić obudowę na nową.
  • Sprawny BMS – czyli zabezpieczenie akumulatora przed przeładowaniem. Jeśli BMS ulegnie awarii może prowadzić́ do trwałego uszkodzenia baterii, a nawet do wywołania niebezpiecznych dla otoczenia skutków, takich jak pożar czy wybuch. Dlatego tak ważne (zarówno z perspektywy działania sprzętu, jak i bezpieczeństwa), jest, aby wilgoć nie dostała się do środka baterii.
  • Akumulator - szczególne niebezpieczeństwo grozi akumulatorowi LiIon. Jeśli osłona będzie przeciekać i bateria się zamoczy, to wilgoć wejdzie pod koszulki ogniw i rozpocznie się korozja, której nie da się zatrzymać. Korozja spowoduje w końcu wyładowanie sekcji do zera i kłopotliwą naprawę. Zwracaj więc uwagę na to, czy w okolicy akumulatora nie ma żadnej wody.

POZOSTAŁE „WRAŻLIWE” ELEMENTY ROWERU ELEKTRYCZNEGO

Oczywiście rower elektryczny składa się z wielu różnych elementów, które mogą ulec uszkodzeniu w trakcie jazdy w trudnych warunkach. Na jakie części należy szczególnie uważać?

  • Sterownik - jeśli montujesz sterownik na zewnątrz ramy, to pamiętaj, że zawsze i bezwarunkowo musi on być zamontowany przewodami w dół. Ma to na celu uniknięcia spływania wody po przewodach do wnętrza sterownika.

  • Silnik - jeżeli otwierałeś kiedyś silnik w celu montażu elementów zabezpieczających lub w celach naprawczych, to pamiętaj, aby uszczelnić go silikonem po zewnętrznej krawędzi dekli. Nie myj go ciśnieniowo oraz dbaj o simeringi. Raz na 2 tygodnie nasmaruj je lubrykantem w spreju (tym samym, którego używasz regularnie do goleni amortyzatora), aby te nie pracowały na sucho. Dzięki temu dłużej będą szczelne. Wymieniaj simeringi co 10 tysięcy kilometrów.
  • Wyświetlacz - z zasady jest wodoszczelny, może się jednak zdarzyć, że pod wpływem nieprawidłowego mycia np. myjką ciśnieniową dostanie się pod ekran woda. Może to spowodować zaparowanie ekranu i późniejszą awarię wyświetlacza. Najlepiej jest osłaniać wyświetlacz podczas mycia roweru oraz nie wystawiać ebika na działanie intensywnych opadów deszczu.

Zastanawiasz się, na co jeszcze warto zwrócić uwagę podczas użytkowania roweru elektrycznego? Mamy dla Ciebie kilka praktycznych porad, które pomogą Ci zabezpieczyć sprzęt przed zepsuciem się.

MYCIE ROWERU

Podczas mycia tradycyjnego roweru, najłatwiej i najwygodniej jest wykorzystać myjkę ciśnieniową. Natomiast nie polecamy tego sposobu, jeśli chodzi o rowery elektryczne. Trzymaj myjkę ciśnieniową z dala od ebike-a, a unikniesz szybkiej awarii swojego jednośladu!

Mycie myjką powoduje, że silny strumień wody może dostać się praktycznie w każde miejsce. Możesz w ten sposób zalać np. akumulator, jeżeli ciecz dostanie się do skrzynki. Woda potrafi też podwinąć wargi simeringu w silniku i spowodować jego zalanie.

Najlepszym rozwiązaniem jest użycie węża ogrodowego i zwykłej szmatki. Dzięki temu rower będzie czysty, ale nie narazisz go na uszkodzenia!

TRANSPORT I PRZECHOWYWANIE EBIKA

Jak to mówią „lepiej zapobiegać niż leczyć”, dlatego dobrą praktyką jest chronić rower przed działaniem wody, kiedy jest to możliwe.

Jeśli nie używasz jednośladu przez dłuższy czas najlepiej schować rower pod zadaszenie, gdzie nie będzie narażony na działanie wody. Można też zasłonić go specjalnym pokrowcem.

Jeśli natomiast wybierasz się na dłuższą wycieczkę samochodem i nie jesteś w stanie schować roweru do bagażnika, najlepiej jest wypiąć baterię i schować ją do auta, a cały rower okryć brezentem. Dzięki temu, nawet przy nagłej ulewie na trasie, nie będzie padał na niego intensywny deszcz, a wrażliwy element, jakim jest bateria, będzie bezpieczny w środku.

Jeśli posiadasz baterię bidonową, warto zastanowić się nad zakupem specjalnego pokrowca, który ochroni ją przed wodą:

Pokrowiec wodoodporny na baterię rowerową Polly DP-6

Pokrowiec wodoodporny na baterię rowerową Polly DP-6

Pokaż więcej wpisów z Wrzesień 2023
Zaufane Opinie IdoSell
4.93 / 5.00 2914 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-09-03
ok
2024-09-02
Wszystko przebiegło sprawnie. Polecam
pixel