Darmowa dostawa od 50,00 zł

Którą manetkę wybrać do naszego zestawu do konwersji roweru na elektryczny?

2022-09-16
Którą manetkę wybrać do naszego zestawu do konwersji roweru na elektryczny?

Wybór odpowiedniej manetki do elektrycznego roweru ma ogromne znaczenie dla komfortu jego użytkowania. W tym artykule przybliżamy dostępne możliwości, podpowiadając jednocześnie, kiedy warto zdecydować się na konkretny typ manetki.

E-bike: rodzaje manetek

Podstawowym zadaniem manetki w e-rowerze jest elektryczne wspomaganie podczas jazdy naszym dwuśladem. Przydaje się ono nie tylko wtedy, gdy chcemy rozwinąć większą prędkość, ale również podczas podjazdów, czy niekorzystnych warunków atmosferycznych. Same manetki (przyśpieszniki) do rowerów elektrycznych dzielimy na 3 główne grupy:

  • kciukowe
  • połówkowe
  • pełne

W teorii nie ma znaczenia, jaką manetkę wybierzemy, ponieważ wszystkie działają tak samo - przyśpieszają rower elektryczny. Jednak w praktyce, są między nimi kolosalne różnice. Ogólny wybór uzależniony jest od przeznaczenia naszego roweru elektrycznego. W skrócie wygląda to tak:

Ma to swoje uzasadnienie praktyczne.

Czym charakteryzują się manetki pełne?

Manetki pełne są wygodne w użyciu, poruszamy je całym chwytem tak, jak w przypadku jazdy motocyklem. Możemy długi czas trzymać ją wychyloną w jednej pozycji. Takie manetki montowane są w zestawach do konwersji miejskich 250W i ten fakt nie dziwi. Jeśli nasz rower elektryczny jest budowany z myślą o asfaltowych drogach - jest to bardzo dobry wybór.

Sprawa komplikuje się w przypadku, gdy nasz e-bike służy do jazdy w terenie i to tam mamy największą frajdę z jego użytkowania. Nagle to, co wcześniej było zaletą manetki, staje się jej ogromną wadą.

Manetka pełna (uniwersalna) wodoodporne złącze HIGO

Po pierwsze, aby zamontować pełną manetkę, musisz zdjąć sportowe chwyty i zastąpić je zwykłymi plastikowymi. Oryginalne chwyty nie tylko są wytrzymałe, ale przede wszystkim wykonane z antypoślizgowego tworzywa. Ma to ogromne znaczenie podczas jazdy terenowej, gdzie siły działające na kierownicę podczas trudnych technicznie odcinków są tak ogromne, że potrafią wyrwać ją z rąk i to przy pewnym trzymaniu za dobre chwyty, a co dopiero za śliski plastik.

Sam doświadczyłem takiego wypadku, co skutkowało zerwaniem ścięgna od kciuka. Nieprzyjemne wspomnienie.

Po drugie pełna manetka gazu chodzi bardzo lekko. Za lekko jak na jazdę w terenie. Rower elektryczny skacze wówczas po wybojach, kamieniach i korzeniach, amortyzatory pracują, a kierownicą rzuca góra dół - w efekcie czego ręka bez naszej kontroli przekręca manetkę. O ile nie zrobi to większej różnicy na rowerze elektrycznym 250W, ale już w przypadku silnika do roweru elektrycznego o mocy 2500W potrafi wyrządzić krzywdę.

Manetka kciukowa idealna do jazdy w terenie

To właśnie, dlatego do zestawów tworzonych z myślą o jeździe terenowej rozsądniej jest wybrać manetkę kciukową. Owszem, jest najmniej wygodna, ale i najbezpieczniejsza, a co najważniejsze umożliwia najdokładniejsze dozowanie mocy w każdych warunkach. W ten sposób kciukowa manetka do roweru elektrycznego zapewnia większą kontrolę nad rowerem na trudnych technicznie trasach.

Warto jednak pamiętać, że do manetki kciukowej trzeba się przyzwyczaić. Jest mniej intuicyjna niż manetki pełne, jednak już po kilka przejażdżkach, jej obsługa nie powinna stanowić wyzwania.

Manetka kciukowa (uniwersalna) wodoodporne złącze HIGO

Jak zamontować manetka gazu w rowerze elektrycznym?

Montaż manetki gazu do roweru elektrycznego nie jest trudny i z powodzeniem możesz go wykonać samodzielnie. Oto instrukcja, jak to zrobić:

  1. Najpierw zdejmij uchwyt.
  2. Poluzuj śruby hamulcowe i wyjmij klamkę hamulcową.
  3. Przy pomocy kluczy imbusowych poluzuj manetkę przerzutek.
  4. Umieść manetkę gazu na kierownicy. Dobrze wybierz miejsce, tak aby odpowiadało Twoim potrzebom.
  5. Załóż ponownie klamkę hamulcową i uchwyty.
  6. Wyreguluj ich położenie, a także umiejscowienie manetki gazu.
  7. Połącz wtyk manetki ze złączem.
  8. Sprawdź, czy wszystko działa poprawnie.

Jak widać, nie jest to trudne zadanie. W praktyce zajmuje nie więcej niż kilkanaście minut.

Rower elektryczny z manetką gazu - aktualne przepisy

Obowiązujące w Polsce przepisy prawne, definiują legalny rower elektryczny jako pojazd, który posiada silnik o maksymalnej mocy 250W i rozwija prędkość maksymalną do 25 km/h. Oczywiście można nim jechać szybciej, ale po przekroczeniu tej prędkości, sterownik do roweru elektrycznego powinien zadziałać w ten sposób, że dalsze przyspieszanie możliwe jest tylko za pomocą ludzkich mięśni. Dodatkowo silnik elektryka uruchamiany jest tylko w momencie korzystania z pedałów, a nie wyłącznie za pomocą manetki.

W praktyce oznacza to, że terminem legalny rower elektryczny nie można określić pojazdu, który posiada manetkę pozwalającą na poruszanie się bez pedałowania. Jeśli silnik może sam napędzać jednoślad, to uznawany jest za motocykl (często określany jako e-bike, s-pedelec, czy speed bike). Wówczas konieczna jest jego rejestracja i montaż tablicy rejestracyjnej. Oznacza to również, że nie można się nim poruszać po ścieżkach rowerowych.

Manetka połówkowa (uniwersalna) wodoodporne złącze HIGO

Wiesz już jaką manetkę wybrać do swojego roweru elektrycznego?

Podsumujmy. Im bardziej szosowy rower elektryczny, tym bardziej polecana jest pełna manetka do roweru elektrycznego. Jeśli natomiast e-bike ma służyć na asfalt i czasem na jakieś odcinki szutrowe, to można rozważyć zakup manetki połówkowej dającej większą pewność chwytu kosztem minimalnie mniejszego komfortu. W przypadku rowerów elektrycznym, przeznaczonych w większości do jazdy w terenie, warto wybrać manetkę kciukową. Dzięki temu możemy zachować nasze chwyty - sama manetka gazu montowana jest między chwytami a manetką zmiany przerzutki.

Pokaż więcej wpisów z Wrzesień 2022

Polecane

Zaufane Opinie IdoSell
4.93 / 5.00 2133 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-02-26
100% zadowolenia.
2024-02-25
Jak zawsze dobry, przyjazny kontakt, skierowany na potrzeby klienta. Błyskawiczna realizacja zamówienia. Polecam.
pixel