Darmowa dostawa od 50,00 zł

Jak dobrać odpowiedni silnik do roweru elektrycznego?

2023-04-14
Jak dobrać odpowiedni silnik do roweru elektrycznego?

Rower elektryczny to idealne rozwiązanie dla osób poszukujących wygodnego, ekologicznego i szybkiego środka transportu. Wybór odpowiedniego silnika do roweru elektrycznego ma kluczowe znaczenie dla osiągów, wydajności oraz komfortu jazdy. W naszym najnowszym artykule poznasz kryteria, które warto wziąć pod uwagę przy wyborze silnika, aby dopasować go do indywidualnych potrzeb i stylu jazdy.

Przeznaczenie silnika

Podstawowym parametrem, który należy przeanalizować przy wyborze odpowiedniego silnika jest miejsce użytkowania elektryka. Do jazdy po mieście, na ścieżkach rowerowych i po płaskich trasach w terenie zabudowanym odpowiedni będzie silnik Mxus XF15 lub XP03 (zestaw 250W-1000W). Na wycieczki poza miasto, dojazdy do pracy, weekendową turystykę, pagórki, płaski las, szosę i trekking, polecamy silniki Mxus 30H lub XP04 (zestaw 750W-1500W).

Silnik elektryczny do roweru MXUS XF15F 350W przód 36/48V   Silnik elektryczny do roweru Mxus XF40C 30H 1500W (12x5) Tył KASETA 36/48V

W góry, na podjazdy, drogi leśne, cross, MTB i enduro potrzebna będzie większa moc. W takich przypadkach dobrze sprawdzą się silniki Mxus 3k Turbo (zestaw 3000W).

Na jakie inne parametry trzeba zwrócić uwagę przy wyborze silnika elektrycznego?

Moc silnika

Tutaj rozbieżność pomiędzy poszczególnymi modelami może być bardzo duża. W sklepach z akcesoriami do rowerów elektrycznych dostępne są już silniki o mocy 250W. Nasz najsłabszy zestaw miejski ma moc znamionową większą - 350W. To jednak nie koniec.

Posiadamy w sprzedaży również znacznie mocniejsze zestawy. Dla przykładu zestaw trekkingowy posiada silnik MXUS 30H o mocy 1500W a zestaw MTB silnik 3K TURBO 3000W.

Który jest odpowiedni?

Wszystko zależy od stylu jazdy, tego gdzie chcemy jeździć i ile pieniędzy chcemy zainwestować w rower elektryczny. Mocniejszy silnik to oczywiście lepsze osiągi, ale trzeba liczyć się z tym, że potrzebuje on odpowiednio mocniejszych pozostałych komponentów typu sterownik czy baterie - co automatycznie podnosi wartość całej inwestycji.

Należy jednak pamiętać, że im większa moc zestawu tym więcej km jesteśmy w stanie przejechać na jednym ładowaniu.

Większa moc silnika pozwala nie tylko jeździć szybciej, ale również pokonywać przeszkody w trudniejszym terenie. Dlatego zakłada się, że silniki mniejsze o mocy 250-500W przeznaczone są głównie do jazdy po płaskim z prędkością maksymalną do 30km/h. Natomiast zestawy do konwersji roweru na trekkingowy z silnikiem 1500W mogą osiągać prędkości 45-50km/h. Spokojnie można jechać po płaskim długie odcinki bez żadnego wspomagania. Jest na tyle silny, że przyśpiesza porównywalnie do skutera. Idealny zestaw, który ma być codzienną formą transportu na dłuższe dojazdy do pracy.

Zestawy MTB 3000W są przeznaczone do jazdy po górach, w trudnym terenie. Mają duży zapas energii pozwalający na szybką jazdę pod dużym obciążeniem. Taki pojazd rozwija prędkość maksymalną najczęściej w okolicy 65km/h choć w praktyce nie jeździ się nią zbyt często. Prędkość wynika po prostu z dużej mocy.

Moment obrotowy

Moment obrotowy to moc, z jaką silnik się rozpędza - inaczej mówiąc jest to siła, którą silnik dysponuje na podjazdach. Jeśli silnik ma siłę nas wwieźć na górkę – to właśnie dzięki swojemu momentowi obrotowemu. Odpowiada za to wartość prądu (ampery) jaką sterownik przekazuje do silnika.

Trzeba pamiętać, że jeżeli ktoś chce podnieść wartość amperażu np. z 30 na 40A to silnik stanie się o 30% mocniejszy, będzie przyśpieszać o 30% mocniej, wjedzie na górkę o 30% bardziej stromą, ALE też będzie nagrzewać się o 30% szybciej. Dlatego nie zalecamy stosowania mocniejszych sterowników niż te, które są zalecane do danego typu silnika.

Prędkość maksymalna

Każdy silnik ma określoną zdolność rozpędzenia pojazdu do pewnej maksymalnej prędkości - wartości te są różne dla poszczególnych modeli. Na to, jaka będzie prędkość maksymalną elektryka wpływa kilka czynników, w tym: napięcie zasilania, nawój silnika oraz rozmiar koła w rowerze.

Rower elektryczny wyposażony w silnik MXUS 30H 10×6 i baterię 48V pojedzie 55km/h. Jeśli zwiększymy zasilanie do 60V to rower rozpędzi się do 65km/h, ale jego moment obrotowy się nie zmieni – nadal będzie tak samo pokonywał wzniesienia.

Na stosunek momentu obrotowego do prędkości ma wpływ nie tylko wartość prądu i napięcia w instalacji, ale też rozmiar koła. Im większa obręcz tym maksymalna prędkość, którą można osiągnąć również staje się większa. Natomiast moment obrotowy silnika zamontowanego w dużą obręcz jest mniejszy, dlatego najlepiej wybrać złoty środek.

Żeby dowiedzieć się więcej o prędkości maksymalnej danego roweru elektrycznego, warto skorzystać ze stworzonego przez nas kalkulatora prędkości roweru elektrycznego.

Nawój silnika

Klienci zamawiający w naszych sklepie silniki mają do wyboru nie tylko mocy silnika, ale również ilość nawojów.

Nawój silnika oznaczamy dwoma cyframi np. 16x4, 8x8, 10x5 itp. Jest to tak naprawdę opis wewnętrznej budowy silnika.

  • Pierwsza cyfra to średnica drutu nawojowego. Ma ona bezpośredni wpływ na prędkość obrotową, czyli do ilu obrotów na minutę rozpędzi się silnik na każdy 1V zasilania.
  • Druga liczba to ilość nawojów. Określa ona jakim momentem obrotowym dysponuje silnik, czyli jaką moc posiada silnik podczas rozpędzania się czy podjazdu pod górkę.

Jak nawój wpływa w praktyce na pracę silnika?

Dla przykładu na silniku MXUS 30H z nawojem 5×12 i instalacji 48V można jechać z prędkością maksymalną tylko 30km/h, za to silnik będzie całkiem mocny. Będzie płynnie ruszał i przyspieszał do swojej prędkości maksymalnej. Ma większy moment obrotowy. Natomiast silnik z nawojem 12×5 jest słabszy, ale za to na baterii 48V potrafi jechać z wyższą prędkością bo aż 55km/h.

Najprościej zapamiętać zależność, że im wyższa druga liczba w opisie nawoju tym silnik jest wolniejszy, ale mocniejszy.

Dzięki różnym nawojom silnika możesz indywidualnie dobrać charakter silnika do swoich potrzeb.

Mamy nadzieję, że teraz wybór odpowiedniego silnika do roweru elektrycznego będzie dla Państwa prostszy.

Zachęcamy do skorzystania z naszego działu BAZA WIEDZY, gdzie znajdą Państwo między innymi Kalkulator Prędkości oraz Kalkulator Zasięgu Baterii.

Pokaż więcej wpisów z Kwiecień 2023

Polecane

Zaufane Opinie IdoSell
4.93 / 5.00 2323 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-04-18
Wszystko super.Polecam.
2024-04-16
Szybko i sprawnie. Polecam. W zestawie szprych jedna różniła się wielkością. Była dużo mniejsza niż reszta. Dlatego warto brać z zapasem ;)
pixel